10 hlavních spouštěčů bolestí hlavy

Deset hlavních spouštěčů bolestí hlavy

10 hlavních spouštěčů bolestí hlavy

Únava nebo požití určitých jídel může vyvolat nebo zhoršit bolest hlavy. Na základě tohoto poznatku lze bolestem hlavy předcházet. Zde je uvedeno 10 nejčastějších spouštěčů bolestí hlavy.

1. Počasí

Jako nejčastější příčina bolestí hlavy se uvádí počasí, resp. jeho změny. Ve chvíli, kdy se otepluje, mohou například změny vlhkosti a tlaku narušit tvorbu chemických látek v mozku a spustit bolesti hlavy.

Na základě předpovědi počasí je někdy možné předvídat bolesti hlavy a mít po ruce některé z volně prodejných analgetik.

2. Stres

Za původce bolestí hlavy označují až dvě třetiny lidí stres. K bolestem hlavy často dochází právě po stresovém období.  Existuje na to vysvětlení. Ve chvíli, kdy se člověk ocitne ve stresové situaci, se do těla vyplaví hormony napomáhající zvládání stresu. V momentě, kdy stres odezní, vyvolá následný pokles hladiny hormonů rozšíření krevních cév, což vede k bolestem hlavy.

Stres také může způsobit svalovou tenzi v šíji a ramenou. Může tak ovlivnit tak držení těla a vyvolat následnou tenzní bolest hlavy.

Jako prevence bolestí hlavy vyvolaných špatným držením těla slouží řada triků, jak udržet stres pod kontrolou. Jedná se o relaxační techniky, dechová cvičení nebo jógu.

3. Hormony

Pro ženy nebude novinkou, že dalším zásadním spouštěčem bolestí hlavy jsou hormony. A to zejména ty, které jsou aktivní během menstruace. Důvodem může být skutečnost, že hladina ženského hormonu estrogenu během menstruace poklesne, což spustí bolest hlavy.

4. Strava

To, co jíme, má zásadní vliv na celkové zdraví a pohodu a může tedy způsobit i bolesti hlavy. Některá jídla jako např. sýry (obzvláště zralý sýr), čokoláda, citrusy, uzené maso, ořechy, cibule, slaná jídla i přísada glutamát sodný mohou patřit mezi potraviny, které bývají nejčastějšími spouštěči bolestí hlavy. U některých lidí může vyvolat bolesti hlavy dokonce i zmrzlina. Taková bolest hlavy ale trvá zpravidla jen pár minut. Zkuste zredukovat nebo úplně eliminovat bolesti hlavy tím, že omezíte nebo úplně vynecháte ze svého jídelníčku určité potraviny.

5. Konzumace nápojů

Bolesti hlavy může vyvolat také konzumace příliš velkého množství určitých nápojů, jako je čaj, káva nebo alkohol. Zkuste omezit množství alkoholu a kofeinu, který konzumujete během dne a pijte hodně vody. Dehydratace může být rovněž viníkem bolestí hlavy.

6. Nepravidelná strava

Spouštěčem může být i vynechání jídla. To má za následek pokles hladiny krevního cukru, což může vyvolat bolest hlavy. Ta může přijít i v opačném případě, kdy se do těla dostane větší množství cukru. To vyvolá rychlý nárůst, a pak rychlý pokles hladiny krevního cukru. Prevencí tak může být pravidelná a zdravá strava.

7. Nedostatek spánku

Nedostatek spánku může být také spouštěčem bolestí hlavy. Zkuste dodržovat správný spánkový režim. Choďte spát a vstávejte každý den ve stejnou dobu a to včetně víkendů.

8. Nadměrné cvičení

Cvičení je důležité pro Vaše celkové zdraví, ale pokud to lidé s cvičením přehánějí, mohou si přivodit bolest hlavy. Cvičení zvyšuje cirkulaci krve v hlavě a krku a způsobuje rozšíření krevních cév, což může vyvolat bolest hlavy. Zkuste cvičit pravidelně - třikrát až pětkrát týdně. Cvičení pomáhá odbourávat stres, který bývá označován za dalšího původce bolestí hlavy.

9. Přikrčení a ohnutí

Nadměrné přikrčení nebo ohnutí v sedu může zvýšit tenzi v horní části zad a krku a je hlavní příčinou tenzních bolestí hlavy. Zkuste se vyhýbat setrvávání ve stejné pozici po dlouhou dobu a navykněte si sedět rovně a s opřenými zády.

10. Skřípání zuby

Bylo zjištěno, že u některých lidí může být vyvolána tupá bolest hlavy skřípáním zubů během noci.  Pro tyto případy existuje speciální zubní ochrana určená k nasazování na noc.               

Pište si deník

Pokud si nejste jisti, co u Vás vyvolává bolesti hlavy, zkuste si psát diář. Zapisujte si, jaké bylo počasí, co jste měli k jídlu a pití nebo jestli jste cvičili. Veďte si tento deník dlouhodobě. Postupem času identifikujete, co bolest hlavy způsobuje a naučíte se jí předcházet.

  • Datum/den v týdnu.
  • Co jste jedl/a a pil/a?
  • Jaké bylo počasí?
  • Kdy jste šel/šla spát? Kolik hodin jste spal/a?
  • Dělal/a jste dnes něco neobvyklého?
  • Jaký druh cvičení jste cvičil/a a jak dlouho?
  • Kdy začala bolest hlavy?
  • Jaké léky jste bral/a a kdy?